© Media Watch 4 (3) 315-331, 2013
ISSN 0976-0911 e-ISSN 2249-8818

Small Screen in the Indian Subcontinent: A Study
on Five Decades of Doordarshan

ROHINI S. KUMAR
Monash University, Malaysia

The obligation of a public service broadcasting media is very much crucial and
tricky in a fast developing country like India, where it has to cater diverse audiences,
cultures and languages. Historically, public service broadcasting has been vested
with certain roles—an educator, entertainer and informer. But this concept is losing
ground as 24 hour satellite channels are altering entertainment and educational
needs and perceptions of the public to a greater extent which result in the tapering
demarcation between commercial and public service broadcasting in India. The
article tries to analyze or review the progress of Doordarshan (Indian Television)
in its 54 years of its journey.

Keywords: Public service, broadcasting, Doordarshan, All India Radio, Prasar Bharati,
satellite television.

Television in India has been in existence for nearly five and a half decades. At this juncture
of'its golden jubilee, ‘Prasar Bharati’, the autonomous body ruling the public service media—
All India Radio and Doordarshan is giving the public a ray of hope. For many in India,
television is synonymous to Doordarshan, the only visual Public Service Broadcasting in
India. Television was introduced in India solely for educational and developmental purposes
in 1959. Public service broadcasting in its ideal form is driven by a sincere vision of providing
accessible, diverse, independent and high-quality content to citizens (Vasanthi, 2009). This
public broadcaster looks at the challenges ahead, amidst the proliferation of private channels
and the changing face of the media. The paper tries to analyze the 54 years of public
broadcasting (television) in India. Beginning with exploring its origins in 1959, this article
travel through its milestones in broadcasting, and ends with analyzing the pitfalls and challenges
ahead of in public broadcasting comparing it to other public broadcasting services’ in the
world. The future of Doordarshan arouse curiosity as it is faced with many challenges from
multiple-channels or the bouquet approach, where priority is given to entertainment
programmes by both audience and channels, thereby redefining public broadcasting.

Correspondence to: Rohini S Kumar, Research Scholar, School of Arts & Social Sciences,
Monash University, Sunway campus, Jalan Lagoon Selantan, Bandar Sunway 46150, Selangor,
Malaysia. E-mail: rsre3@student.monash.edu. All rights reserved with Media Watch.For
permission and reprint, please mail to: mediawatchjournall@gmail.com

315



Small Screen in the Indian: R S Kumar

Even though experiments in television broadcasting were initiated during the 1920s
in the US and Europe, the Ministry of Information and Broadcasting in India was reluctant to
accept the demand from educational institutions, politicians, industrialists and the middle-
class in urban areas for the introduction of television in India (Kumar, 2000). The government
felt that television was only a luxury for a nation, which had yet to reach economic stability.
However, in 1958, Philips demonstrated television usage in an exhibition at New Delhi, and
also put forward an offer to provide Indian government with low cost transmitters. UNESCO’s
grant of 20 thousand dollar for the purchase of community receivers together with the United
States’ offer of some equipment was acceptable to the Ministry; this initiated the plan on an
experimental basis. But the sole purpose was to inspect what a system like television could
do to developmental programmes and formal education for a developing nation like India.

On September 1959, under the department of All India Radio, a television centre
was established in New Delhi, covering a low power transmitter, the range of which was
only 40 kilometers around Delhi. Unlike today, television was not a part of every household,
but was provided to 180 ‘teleclubs’ situated in and around New Delhi. Social education
programmes began to be telecasted twice a week, each of 20 minutes duration. The
programmes were modest, primarily concerning the importance of hygiene, civic sense and
environmental consciousness. In August 1965, apart from these social education programmes,
entertainment and informational programmes were introduced and the Federal Republic of
Germany helped in setting up a movable studio at New Delhi. By 1967, the duration of the
service was increased to three hours and the coverage of the transmitter was extended to 60
kilometers encompassing more areas in neighboring states of Haryana and Uttar Pradesh.
The most significant programme was ‘Krishi Darshan’ (1967) produced with the help of the
Department of Atomic Energy, the Indian Agricultural Research Institute, the Delhi
Administration and the State governments of Uttar Pradesh and Haryana.

The visionary behind broadcasting development in India was Dr. Vikram Sarabhai,
the brain behind Indian space exploration, who believed that a satellite television system
could bring in further advancement to social and economical development through, at the
time, an underutilized Indian communication system (Singhal and Rogers, 2001). As per his
vision, a National Satellite Communication Group (NASCOM) was established in 1968. It
recommended a broadcasting system in which communication satellites and ground based
microwave relay transmitters be used. Accordingly, in 1969, the Department of Atomic Energy
for a pilot experiment project called SITE (Satellite Instructional Television Experiment)
signed an agreement with NASA for the loan of a satellite free of cost for one year which
took off on August 1975. The broadcast service used NASA’s ATS- 6 satellite to transmit
programmes directly through the satellite to the receivers or community sets installed at
schools (through earth transmitters) at 2400 villages, spread over six states—Bihar, Madhya
Pradesh, Orissa, Rajasthan, Andhra Pradesh, and Karnataka. The programmes on education,
agriculture, health and family planning, were broadcasted four hours a day from earth stations
positioned at Delhi and Ahmedabad. Programmes were planned and produced by All India
Radio with the help of government representatives, academicians and social workers at

316



Media Watch 4 (3)

Delhi, Hyderabad and Cuttack. Additionally, ISRO (Indian Space Research Organization)
set up its own audio-visual instruction division to plan and produce programmes according to
schedule. Of these four hours, one and a half hours were dedicated to primary school children.

Even though programmes relating to agriculture, family planning, health and education
had some effect on the public, it didn’t make a deep mark in the societal and educational
development in India. A SITE evaluation study was instituted by the Planning Commission
and Space Application Centre, Ahmedabad who concluded that there were no appreciable
gains in the adoption of agricultural practices or family planning methods. Technologically
SITE encountered many problems. By the first month, half of the TV receivers were out of
order giving valuable learning experience to software and hardware people of the media.
But despite its failure, SITE was the most ambitious step taken by the country in television
broadcasting.

Golden Age of Doordarshan

After attaining independence, the Indian government became sensitive and conscious
of public service broadcasting, following which the BBC model of radio broadcasting was
adopted. Since the radio’s inception in India, it had been under the prejudices of the Congress
Party, who ruled India for decades after independence until the present.

...with independence this legacy came under the control of the Congress Party, which

brought to media policy its own experience, ideas and prejudice. Influential Policy

makers in the new government were not at home with film, radio and recordings. Some

were suspicious and even hostile to aspects of AIR’s programming that hitherto had

proved popular... (Jeftrey, 2006)
Perhaps, Indira Gandhi was the first minister who recognized the potential of public
broadcasting for political propaganda. By 1970, the number of television sets drastically
increased as the popularity of both television sets and Indira’s government soared. In 1964,
she appointed a commission under the leadership of Ashok Chanda to look into the workings
of All India Radio under which television too functioned. The Commission submitted its
report in 1966, when she became the Prime Minister of India, but the recommendations of
the Commission remained ideal for years. It was during the national emergency period (June
1975-January 1977) enormous developments occurred as far as broadcasting is considered,
even though it was a dark age for print media and for the society at large. By 1976, seven
more transistors began operations in different parts of India — Bombay (Mumbai), Srinagar,
Amritsar, Pune, Calcutta (Kolkatta), Madras (Chennai) and Lucknow. As per the Chanda
Commission report, Television and ALL INDIA RADIO was separated in haste making
television broadcasting a separate department after understanding the wide acceptability of
this new medium among the public. It carried out minimal effort for the sake of society and
was moving away from its social responsibilities for which it was introduced, instead becoming
a propaganda machine for the Congress Government.

India had many advantages: a tradition of media freedom, large number of talented

English speaking journalists, an expanding computer and electronics industry, and a
vast film industry with 70 years of experience. However, in a structure in which All India

317



Small Screen in the Indian: R S Kumar

Radio and Doordarshan are branches of government, dependent on the whims and

pressures of ministers, it has proved impossible to create an imaginative, flexible and

fast- moving organization... (Jeffrey, 20006)
For instance in the post-emergency election campaign, Indira Gandhi ordered the Delhi Station
to screen ‘Bobby’ (1974), a blockbuster film, in order to minimize the crowd at the oppositions
party’s rally. As such, for a major part of its development it was under government patronage
which still continues in many ways even with Prasar Bharati being instituted as autonomous
body in 1997.

Institutional Setup and Nuances with Other Public Broadcasters

As per the view of John Reith, the first Director General of BBC that broadcasting
should not be driven by market considerations, a license payment system was introduced so
as to make funds for the financial activities of BBC and to increase their responsibility
towards the public. Until the emergence of other private and satellite channels, commercials
were unknown to BBC. But even with enhanced competition among broadcasters, BBC
relies on license payment as their main revenue source. Because of the fear of public protest,
concern is always given to adhere to their policies and accountability to their viewers. Today
BBC education spans a wide range of activities — from programmes and resources for
schools and the open university to campaigns like web-wise, helping people to become
confident web users. It provides high quality learning resources on television, radio and the
internet. Education is one of the first areas to fully embrace the digital age, and will be
developing interactive multimedia learning packages for new platforms as they become
available (Kishore, 2003). Its adoption of new media technologies in service is rather
appreciable.

In America, Corporation of Public Broadcasting (CPB), a non-profit institution, is
vested with the responsibility of public service broadcasting. It is engaged primarily in the
production, acquisition, distribution or dissemination of educational and cultural television or
radio programmes and it meets the needs of the public. A private corporation should be
created to facilitate the development of public telecommunications and to afford maximum
protection from extraneous interference and control. It encompasses a wide spectrum of
functions which coordinates not only television, but radio and other telecommunications.

In Japan, broadcasting began as a public operation by Nippon Hosso Kokkai (NHK)
as similar to India, but ‘social responsibilities’ are defined in Japan’s broadcasting law. The
concept of ‘self regulation’, ‘social responsibilities’ and the ‘public interest requirement of
media’ are keys to achieve the harmony between ‘freedom of speech and expression’ and
‘social order’ under the liberal and democratic system (Kishore, 2003). The earnestness and
sincerity of public broadcasting is evident in the NHK business report which says, ‘We aim
atbroadcasting that is trustworthy and approachable. We will always be aware of the audience,
make full use of new media such as the internet, and establish two way communications by
absorbing many opinions, and reflecting them in the contents. In view of the new age of
multiple media in the 21% century, we will endeavor to strengthen the basis of public
broadcasting by enhancing the connection with the audience.’

318



Media Watch 4 (3)

Even though public service broadcasting of radio in India started by following the
BBC model of transmission, television didn’t maintain this similarity. Doordarshan, since its
inception, relied on government funds and later on commercials, even though license fees
were in currency until 1985. The control of broadcasting was completely vested upon
government and the public had no chance to question this. By 1985, during the great television
boom, advertising revenues allowed the abolition of license fees on television enabling the
expansion of Doordarshan services. However, criticisms arose from the public that
commercialization was evident in the programming. Committees appointed during a different
period had diverse views on the control of public broadcasting services’ in India. The Ashok
Chanda Committee (1966) recommended for an institutional change to liberate the rigid
financial and administrative procedures of the government because according to them it was
not possible for a creative medium like broadcasting to flourish under a regime of departmental
rules and regulations. Like BBC, it urged for a corporation set up by an Act of Parliament.
But the B.G Varghese Committee recommended an autonomous Trust, also under an Act of
Parliament, called ‘ Akash Bharati” which was to be independent, impartial and autonomous
body.

In the wake of liberalization, privatization and Globalization Policy itself, there were
uprisings on the part of administrators and officials to free public broadcasting from the
clutches of political administration. The demand for autonomy for the broadcast media was
gaining increasing support. Even though the National Front Government introduced the Prasar
Bharati Bill in the first Parliamentary session in January 1990 to grant autonomy to broadcast
media, the Bill was kept quiescent until 1997. Witnessing the proliferation of satellite channels,
thinking that privatization would be the refreshing factor, the government ratified the Act on
September 1997. Thus the Prasar Bharathi Board came into existence under whose supervision
and guidance public service broadcasting survives till date. The major drawback was the
inability to put the Prasar Bharati Bill into force when it was passed in 1990, which was a
pertinent time, and it was too late when it was passed as the media scene had become
crowded with private satellite broadcasters, sidelining Doordarshan. By analyzing the history
of other public broadcasters of the world, it is evident that India probably may be the only
state that delayed the recognition and formation of an independent public service broadcaster,
even though the facility and service began decades before. It took almost four decades to
make public broadcasting free from the clutches of government, but as it was formed as an
act of parliament; it still remains under government consent and mercy.

Initially, programmes telecasted were only in English and Hindi (the national vernacular
language). Later, upon the Varghese Committee recommendations, a three-tier system of
broadcasting was introduced - national, regional and local - catering to diverse cultures and
languages. At present, Doordarshan operates through a network of 1400 terrestrial
transmitters that cover almost 91 per cent of the population and has 30 channels - 7 national
channels, 11 regional language channels, 11 state networks and one international channel.
Even though All India Radio too comes under the same governance of Prasar Bharati, they
lack political coordination, making both work like separate entities.

319



Small Screen in the Indian: R S Kumar

Satellite Boom and Doordarshan

Indian economy was still dwindling because of its policy of ‘self reliance’, closing
doors to the rest of the world in fear of cultural imperialism. But other than liberalizing
political and economical policies, successive governments could not come out with a perfect
strategy to uplift India’s economy. It was inevitable that a policy like LPG was to be launched
in India when it was facing the worst of an economic decline. As a result of LPG, CNN was
the first private channel to operate in India through the live coverage of the Gulf War in 1991.
Subsequently, Star TV owned by the media mogul Murdoch, went on air with its four channels.
It was a tremendous blow to Doordarshan since the new channels concentrated more on
entertainment and refreshing programmes, while Doordarshan clung on to development
programming. While Doordarshan as a mass medium had succeeded enormously with
development support communication and reached out to marginalize sections with local content
in far-flung areas of the country, it had failed in its agenda of commercial broadcasting when
the sudden inflow of satellite channels and foreign programmes conquered the small screen.
One appreciated step taken by the broadcasting ministry was the introduction of color television
prior to the Asian games. Nevertheless the sale of TV sets soared as people wished to
watch the games from their own drawing rooms. By 1996, there were almost 20 satellite and
cable channels vying up for commercials for their survival apart from the state broadcaster,
which increased by 2001 to almost 250 channels, thereby splitting advertising revenue radically,
affecting the state broadcaster depending upon commercials only. To add to their anguish,
Doordarshan broadcasted programmes according to their national mandate not taking into
consideration the nation’s socio-lingual diversity - ‘One shortcoming Doordarshan faced
was its Delhi-centric view of India especially in news coverage’ (Agrawal & Raghaviah,
2006).

Broadcasting has come a long way from the days of ‘Hum Log’ and ‘Buniyaad’,
beamed from the government-owned Doordarshan for a limited time of the day, to the 300-
plus channel, 24x7 scenario of the present, with ‘Big Bosses’ ruling the roost (Bapna, 2008).
The concept of public broadcasting was tainted by these channels to ‘broadcasting of public
interest’, in which they altered their contents accordingly. 60,000 cable operators that operating
all around India were the reasons for the spread of satellite channels. Doordarshan too,
cutting short their public agenda, stepped into entertaining materials and serials. This shift
from state-dominated to a market oriented system was not good for a public broadcasting
service in a developing country. ‘Shaktiman’ and ‘Surabhi’ initially collected many
commercials but later on its audience too faded off with the alluring programme quality and
uniqueness of satellite channels, though it had the largest number of channels in its bouquet
(Appendix 1).

The failures of Doordarshan, as far as the introduction of private channels are
concerned, is many faceted. One of the major shortcomings was its Open Sky Policy allowing
anyone to operate private channels in India only restricting foreigners to hold a 49 per cent
stake. Further, it didn’t take any steps to regulate the number of channels or content. This
can be attributed to the economic conditions of the country when the LPG policy was

320



Media Watch 4 (3)

introduced. The closed economic system attracted more loss rather than gain through huge
licensing and import taxes. The television industry was one of the best businesses to attract
more income through commercials and marketing.

First, by shifting its programming away from state-controlled propaganda and

patronizing educational programmes it appears to offer the viewer’s choice where none

existed before. It also promises a choice in a wider socio-economic sphere as well. The

cue is buried in its programming and advertisements, which are at the outset beamed to

build a market for commodities, both cultural and material (Pendakur; 1995)

It reacted to the proliferation of satellite channels through re-structuring
Doordarshan- both in contents and number of channels. Hence, its four regional channels
operating in Delhi, Bombay, Madras and Lucknow, were merged into a single national channel
named ‘DD 2’ or ‘DD Metro’, which turned out to be a purely entertainment channel with
soap operas, film based programmes, sit-coms, and game shows. In the subsequent months,
the coverage of this new channel was increased to include 18 months which now reach at
almost every city. Together with it, more regional channels started operating from ‘DD 3’ to
‘DD 6°, increasing up to 11 channels at present. ‘DD 1’ remained true to its intended
function when introduced in 1959, focusing on development programming and news bulletins.
The remarkable shift in the content orientation of the public broadcaster was witnessed
when Doordarshan was unable to find programmes to run in ‘DD 2°, and leased time to
private channels. As such ‘MTV”’, the icon of western culture, grasped that opportunity,
jumping from ‘STAR TV’ to ‘DD 2’in 1994.

Such a program would have been out of the question as recently as 1993 when Information

and Broadcasting Minister K.P Singh Deo announced a ‘befitting response’ to the

‘cultural invasion’ by satellite television, suggesting that Doordarshan would respond

with an indigenous programming strategy. But commercial competition has threatened

Doordarshan’s audience and self- preservation has spawned a new ideology in

Doordarshan which is in the process of reinventing itself, co-opting Western television

to recapture viewers and advertising rupees lost to Zee TV and Star TV... (Sinha, N;

1996)

DD 3 was initially launched as a channel specifically concentrating on arts and current
affairs, but came to an end soon after its launch due to political interventions in 1994.
Doordarshan’s survival, being politically dominated, was hardly possible amidst the strict
invigilation of the Ministry. The Congress government thought that the failure of their party in
the by-election in some southern states was due to the activism of Doordarshan in current
affairs. It the next year, however, DD 3 was re-launched, suspending current affairs and live
coverage which would have bought both fame and credibility to public service broadcasting
in India. Thus, the failure of public service broadcasting in India was due to the political
control exercised by the country until 1997. Even after forming the Prasar Bharathi Board,
this control prevailed as it was still under the consent of the state. By 1995, the competition
was becoming critical. In order to compete with the growing popularity of STAR TV and
Zee TV, Doordarshan started a 24 hour satellite movie channel through INSAT 2B, dubbed
‘Movie Club’, showing Hindi and English movies. However the channel was abolished four
years later as its viewership declined because of its broadcasting of poor movies and repeated

321



Small Screen in the Indian: R S Kumar

telecasts. DD 3 along with this movie channel reflected the commercialised shift of
Doordarshan from public service broadcaster to the market oriented body.

Despite the introduction of new channels and programmes, Doordarshan still was
unable to get back the legacy which it enjoyed few years before the introduction of satellite
channels. Gradually audiences began to be swept away by the private channels, leaving
Doordarshan to be the medium of villagers, rural centric and for low-income people.

Technological Deficiency or Efficiency

Innovation was a necessity for achieving dreams and impossible realities (Chandiram,
2009). Technological innovations happen repeatedly; hence the success of any channel relies
on how far these technologies are adapted into their working area. This adaptation was
visible in the satellite channels programming and presentation.

Even though Doordarshan entered into media race, it was never considered a
strong competitor by other commercial channels due to its clichéd and outdated contents and
poor telecast and presentation quality, self-fulfilling the internalization of their role as a mere
low-rated public broadcaster. In spite of the formation of Prasar Bharati, it was not able to
maintain autonomy from the ruling party. Management structure and political pressure were
the two main factors for the technological backwardness of public service broadcasting in
India.

Doordarshan still uses the old technology and centrally controlled mechanisms of
administration, old formats of camera, shoots, and up linking. Use of ultra modern ICTs is so
minimal that it still remains as a laggard, resistant to technological innovation and change. At
92 percent, Doordarshan has the highest geographical coverage over the Indian population
but it miserably fails to cater to these populations with the use of modern technologies like
satellite direct live online broadcasts, internet protocol television formats and OB van
broadcasts. Additionally, since it is not a for-profit enterprise, it does not have the requisite
push for better programming. Despite being heavily funded and protected by the government,
many critics have pointed that it continues to post losses regularly and has failed to deliver
either quality educational or entertainment programmes.

From the standpoint of competition, it is high time Doordarshan underwent
digitilization in order to cater to a wider audience not in the sense of capturing advertisement
revenue but for delivering quality programmes. For instance, news bulletins are the trademark
of Doordarshan, which they boast as the perfect way of presenting current affairs to Indian
society. The embargo imposed upon DD 3 when it was introduced in 1985, obstructed its
journey to attain an incomparable position as a current affairs channel. As a result,
Doordarshan still follows a traditional method of news processing and dissemination,
resembling government declarations and gazettes, and not giving ample space for innovative,
creative and attractive presentations. It should provide more autonomy and freedom to regional
and language bureaus in creating their own news and news based programmes and should
make roving reporters active in all places. But since it has a centrally controlled administration
and because of strong political interference, often the news seems mechanical and peripheral

322



Media Watch 4 (3)

with no investigative depth. Even though regional channels are operational, they do not have
much autonomy in production and distribution of content. Doordarshan often fails to get
ample international news footage because it lacks cooperation with international news agencies
and media groups except for its nurturing of some laurels in the field of reporting like Sasikumar
and Prannoy Roy; it has yet to do anything remarkable.

For any television industry, whether commercial or public broadcaster, threats are
evident by the proliferation of new media technologies like online content delivery, social
networking sites, blogs etc, where contents are updated continuously. Many commercial
channels have opportunistically harnessed these technologies as complements as opposed to
adversaries. They have turned to new technologies for facilitating interactive relationships
with audiences through websites, forums, and enquiry boards. All private satellite channels
have digitalized, convergent and miniaturized technologies but public service broadcasting
still maintains its antiquated status.

New media are emerging and convergence of technologies is taking place at a fast
speed. Due to convergence of technologies, viz electronics, computer, simputer, telecom
and broadcasting, new media is found to proliferate. The emergence of this new media
with interactive dimensions, voices, visuals and data communication will cause
qualitative changes in the character and contents of conventional mass media. These
opportunities will have to be utilized effectively by Prasar Bharati (Kishore, 2003)

The reason for technological backwardness is that the focus of Indian broadcasting
since the 1970s has been largely on hardware and audience expansion. Even though
Doordarshan made possible for the proliferation of television in rural areas, it didn’t do
much to improve software techniques or quality aspects of programming. In 1982, the P.C
Joshi committee was appointed to prepare the software plan for Doordarshan -  An Indian
Personality for Television’. The report ambitiously discovered the pitfalls of public broadcasting
in India and came up with viable solutions. They emphasized the need for professionalism in
Doordarshan and recommended to review and guide its performance. However, very few
of the recommendations were enforced. In spite of its accessibility to all technologies, poor
maintenance and the lackadaisical approach of management caused the ill fate of public
service broadcasting in India.

Doordarshan was not always alien towards technology and innovation. In 2000,
Doordarshan turned to BBC Resources to finalize two agreements; one to conduct an
exhaustive audit of Doordarshan technical capabilities and the efficacy of its equipment
worth 70 lakhs and the second to conduct a feasibility report for Doordarshan to phase out
its analogue transmission and go digital, with BBC agreeing to provide aid of 1.3 crore. The
target date for reaching digitalization was set at 2012, which was then considered as too
ambitious. The then Deputy Director General of Prasar Bharathi, K. Kunhikrishanan said,

There have been a lot of complaints about the quality of transmission and BBC Resources
was the best consultant in the field for conducting the feasibility study. The idea is to
improve image and signals down to the last mile, which means down to the last receiver.

The choice of BBC Resources was an obvious one since BBC is also a public
broadcaster and the first in Europe to go completely digitized. The European model was,

323



Small Screen in the Indian: R S Kumar

thus, quietly chosen over the American or the Japanese model and BBC Resources will
advise Doordarshan on every aspect of going digital— from the choice of channels to be
offered to viewers to the commercial viability of the switchover (Sarin, 2000). But by 2009,
most of the channels have gone digital even before Doordarshan made any initial plan to do
the same. On 21st November, 2001, Doordarshan became one of the first broadcasters on
the sub-continent to migrate to automated operations, using OmniBus’ solutions to automate
transmission of its two channels from its headquarters in New Delhi.

It relies on OmniBus’ robust automation for all fundamental, routine end-to-end

processes, including management of ingest, line feeds, VTRs, scheduling and playout

for both its sports and news channels. Without needing to increase its workforce, the

station’s operators enjoy optimised workflow, complete more tasks and concentrate on

the traditional creative aspects of journalism as a result (Iain, W; 2004)

It also started its DTH (Direct to Home) service in 2004 dubbed DD Direct Plus,
which was criticized because of the hefty fee laid upon other channels to carry them.
Doordarshan’s DTH platform carries 19 of its own channels, 13 private channels and 12
FM radio channels. The private channels questioned the logic behind the official broadcaster’s
decision to levy a fee as the venture was aimed at popularizing the Doordarshan channels
by offering them along with top private channels like Aaj Tak and BBC World.

Revenue Depreciation and Institutional disparity

The financial system of any entity decides its future, whether it is a government
undertaking or a private enterprise. Doordarshan, even though in name is an autonomous
corporation, is financed almost solely from government funds through the Ministry of
Information and Broadcasting. By 1985, advertising revenue soared, paving the way to abolish
license fees on television sets, as Doordarshan was the only channel available. The
government had little idea about the upcoming proliferation of satellite channels. With their
arrival, both the advertising revenue and popularity of the public broadcaster declined, making
it impossible for them to generate revenue.

Despite the rich and highly experienced human resources they possess, sincerity
towards the duty as a social broadcaster has been poorly performed by the officials. Unlike
BBC, they are only answerable to the Parliament, not to the public. Red tapism, bureaucracy
and bottle necks are rampant. Lack of transparency, both managerial and financial, limits
Doordarshan’s credibility. Cronies, kith and kin of the ruling parties are appointed in the
Prasar Bharati so no opposition parties will receive significant positive attention on any news
bulletin or related programme. This makes the programmes partial, unbalanced, discriminatory
and subjective, and not free and fair as any other public broadcaster like BBC or ABC
where there is absolute freedom of expression. In spite of exploring the ways to improve the
professionalism in the production of programmes and content, Doordarshan began to
vehemently promote mass consumerism. Even though the funds may be meager, there are
wasted on hardware maintenance and salaries.

The truth is that of the Rs. 5 crores a day that Doordarshan’s 27 and All India Radio’s

215 channels cost the public exchequer, less than a fourth is accounted for by programme-
related costs. The rest goes on paying salaries and maintaining rapidly obsolete

324



Media Watch 4 (3)

hardware. In a young industry, all programming staff in Doordarshan is over 40, get zero

refresher training, and spend much of their time pushing files. And there are

more babus and peons than programmers. Only one out of every 3.5 staffers in All India

Radio is from programming, and one out of every 5.6 in Doordarshan. So you can

imagine what sort of programming those 27 plus 215 channels offer. (Ninan, 2005)

Funding public broadcasting has cultural and philosophical basis. An immediate return
is not expected as it is an investment for human and social development. The reason for
Doordarshan to undergo commercialization is because of its lack of proper funding. It is in
this matter that management and government need to put their thought - how can they
wriggle free from the clutches of sponsorship and commercialization. In America, the Carnegie
Committee was appointed to study the status of public broadcasting and concluded that
society has communication needs which cannot be met by an advertising-led media system.
They said public broadcasting as ‘a civilized voice in a civilized community should be to know
themselves, their communities and their world in richer ways’. Dr. S. Krishnaswamy, an
Indian-based media analyst, examining the American Carnegie manifesto says,

... in the Indian context, the government should be able to underwrite and subsidies 90

percent of the recurring expenses in running the various channels. Sponsorship may be

accepted on a limited basis for getting sponsorship credit lines- but with no product
advertising, in the main channels of Doordarshan. The required resource can be raised
through a system of taxation by which privately owned channels will pay a differential

tax to a separate fund in order to finance Doordarshan’s operations...the government

should consider it a societal obligation to pay for hardware, renewals, salaries and all

such other overheads in order to run the autonomous broadcasting channels under

Prasar Bharati efficiently...

Commercial channels gain their revenue merely from advertisements and sponsors.
It is true that advertisers decide the nature, content and form of programmes. But at the
same time, public interest too plays a crucial role in their programming. If viewership declines,
in fear of losing advertisers they rework their programmers’ contents. Hence, financial
resources are not the only reason for a channel’s failure, but are entwined with many other
decisive factors towards which management keeps a blind eye. In order to compete with
private commercial channels, Doordarshan too entered the ‘contemporary cultural’
programmes to entice advertisers. But this is not the right way for a public service broadcaster
to find funds. If social development programmes are worth seeing, appealing, enlightening
and display high professionalism and expertise, there can be no way that audiences and
advertisers will ignore the broadcaster. Solely creating more channels won’t provoke
acceptance from the public, so care should be given in checking poor quality programmes. It
is not because of deficiency of financial resources, human resources or technologies that
Doordarshan is losing its value, but because of the lethargic attitude towards the desired
goal of social education. If maintained in the right way, Doordarshan, with its almost 30
channels, could be one of the richest public broadcasters in the world.

The stumbling block of professionalism is the lack of coordination between All India
Radio and Doordarshan which comes under the same core governance group, Prasar
Bharati. Unlike other public broadcasters of the world, there exists no cooperation and effective
use of manpower of both media organizations. Both lack common internet based platforms

325



Small Screen in the Indian: R S Kumar

for podcasting, blogging and webcasting. Through this they could generate advertising revenue
and expand their own marketing avenues, which would enhance global reach and accessibility.
BBC and other public broadcasters are efficiently and effectively using the internet and
exploiting the convergence of web based media. Globalizing Doordarshan is not possible
unless they create an effective web based platform and to establish global credentials.

In fact, funding a public service broadcasting system should be constitutionally
guaranteed and de-linked from the vagaries of political change and decision-making. This
detachment from the government will also introduce much-needed professionalism and
transparency in Doordarshan. The significant achievements and innovations made by
Doordarshan are often overshadowed by inefficient organizational structure and systems.
In fact, the greatest strengths of Prasar Bharati—its talented human resources, extensive
hardware and facilities, rich archival programmes and countrywide network—are also its
liability in the current organizational set-up because its increasing costs and maintenance
burden are eating into its precarious budget.

Doordarshan and its Contemporary Status

The public broadcaster must be a powerful instrument of social, cultural and political
development and change rather than just an alternative consumer service. There is a general
consensus about a public service broadcaster despite its place of origin — firstly, the signals
must be available to all devoid of any discrimination of caste, creed or religion. Secondly, the
programmes should be of good quality for the public good and social enlightment, taking into
consideration the needs of a diverse audience and thirdly, it should be independent, autonomous
and free from any political pressure. As far as public broadcasting in India is concerned, the
first criterion mentioned is well implemented, but this does not apply to the other two. Vast
changes have been evident in public service broadcasting after the arrival of private satellite
competition and commercialization, but this has not led to the establishment and implementation
of'a public service policy.

Up until 1991, when it monopolized broadcasting, Doordarshan made excellent
social education programmes that triggered positive changes in social behavior. Some
examples of such memorable programmes on Doordarshan include Hum Log, Udaan,
Rajani, Jasoos Vijay, Kalyani Health Magazine, Haath se Haath Milao and Kyunki
Jeena Isi Ka Naam Hai. But now the line between commercial and public broadcasting has
been obliterated. The growing appetite of audience for entertainment programmes and
increased competition made the public service mandate take a back seat and revenue
maximization reached the forefront. Initially, Doordarshan amassed huge return from
advertising revenue from privately produced programming, but this soon began to decline as
popular channels like STAR and Zee gained a firmer hold in the market.

According to the social responsibility theory, the media has certain obligations to
serve society’s needs rather than the market. It expects journalists to answer society’s need
for truth, requires an open and diverse debate on public issues, and honest updates of current
events. In this model, media ethics is automatic because the press is free to serve its purpose
for the public, as opposed to special interest groups or advertisers (Coleman, 2009). Also it
expects high professional standards and freedom of expression (Kumar, 2001).

326



Media Watch 4 (3)

... This often results in the common misconception that Doordarshan represents public
service broadcasting in India. Constrained by the organizational set-up of Prasar Bharati,
the concept or vision of public service broadcasting in our country has taken a different
meaning altogether. Anything low on production quality and/or on development issues
is now construed as public service. (Vasanti, 2009)

While there were exceptions such as Surabhi, The World This Week, Ankon Deki,
and Turning Point, etc. Doordarshan rarely looked towards poverty, gender, labour,
agriculture, science and technology as potential newsworthy programmes. It has yet to become
an agent of social change in India. Doordarshan has often been controlled by editorial and
political interferences. Minorities and aboriginals have often been underrepresented in
Doordarshan programming, signaling a clear cut imbalance in Doordarshan’s programme
agenda. Being actively involved in catering to tribal, aboriginal and minority audiences would
have been a good opportunity for Doordarshan in the social reconstruction and rebuilding of
India. Doordarshan also often failed in its political function. It has not been able to mould
effective and powerful public opinion through its weak platform for discussion, debate and
participation.

Even Health based advertisements are also often seen on Doordarshan but lost its
vigor and vitality often in translation and context as many are based on North Indian realities.
These advertisements have just been government public communication campaigns which
often lack professionalism and quality. Since its origin, it has blatantly been tied to educational
purpose and has at many times been a tutor in the field of academics. The responsibility that
it has shown in educational service is a source of envy for other public broadcasters of the
world. TV channels fully devoted to education are Gyan Darshan I, Il and III, where the last
is an exclusive channel for technical education. NCERT, UGC, CSIRT, DST, IGNOU’s, and
RRL’s help and cooperation have helped in many ways for Doordarshan to effectively
carry out its educational responsibility. Their programmes, software, lab demonstrations and
class room teachings borrowed and telecasted by Doordarshan fulfilled many educational
commitments. In this way, informal education, adult education, literacy campaigns, and non
school population education were boosted by Doordarshan. But prominent institution like
[ITs, IIMs and other premier public universities were not given active roles by Doordarshan
as a public broadcaster. 65 percent of the population has access to satellite channels either
through cable connection or DTH. Doordarshan is viewed gravely by the remaining few
who have no access to other channels, mostly those in rural areas and who are economically
backward. As it was trailing with its family soaps and comedy series, 2012 ushered a novel
spirit for Doordarshan when it shook hand with a private channels, Star Plus in telecasting
the social service program ‘Satyamev Jayate’ with Aamir Khan taking the lead. This was a
resurgence of the social outlook of Doordarshan even though the show is not from their
production.

Future Challenges and Public Service Broadcasting
Just like any other public broadcaster, Doordarshan too is faced with many challenges
in the present scenario of multiple-channels or the bouquet approach, where priority is given

327



Small Screen in the Indian: R S Kumar

to entertainment programmes by both audience and channels. The prospect of fostering
broadcasting in the public service looks bleak amidst this present mediascape of sensationalism.
However, Doordarshan is in hope of rejuvenating its broadcasting with innovative programmes
and prospects. As Doordarshan is celebrating its 50 years of ‘successful’ existence, the
Information and Broadcasting Minister Ambika Soni lauded the national broadcaster for
catering to remote areas neglected by private TV channels. Soni sought suggestions from
eminent filmmakers to rejuvenate the public broadcaster and invited stalwarts like Shyam
Benegal, the eminent director to contribute meaningfully to DD again by sharing his outstanding
works. The corporation began to come out with rating games to establish their reign over
broadcasting. However at the wake of celebrating its 50 years of existence n 2009, TAM
Media Research produced a much disputed data which placed Doordarshan at the top of
the list according to viewership and channel share (Appendix 1). This came into controversy
because as the private channels are always ranked according to their weekly performances,
which always fluctuates, Doordarshan was evaluated based on an average scale of its
viewership in 31 weeks, that positioned them as the topmost. This is even a matter of surprise
that that period had not witnessed any novel programming contents from Doordarshan that
gave it this supremacy. Therefore, while private channels are ranked according to weekly
fluctuations in ratings, Doordarshan was ‘established’ as a top channel using the average
ratings for these 31 weeks.

Doordarshan has decided to offer mobile television services on a private-public
partnership basis. It has invited expressions of interest from prospective consultants to draw
up a roadmap for implementation. Doordarshan had earlier launched Mobile TV services
on a pilot basis in parts of Delhi using the DVB-H technology from Nokia. One of the
objectives for proposing the PPP model by Doordarshan is to keep the terrestrial system
under their exclusive control, but the controversial proposed plan is still under discussion:

There is also as yet no clarity on the technology to be used for the service. Though
TRALI had suggested keeping the policy technology-neutral, DD wants to go ahead
with only DVB-H — a technology being promoted by Nokia. But recently Nokia sold its
DVB-H network division to Wipro, raising doubts over the future development of the
technology. Analysts have also pointed out that Nokia has not launched any new
handset that supports DVB-H, which could dampen Doordarshan’s proposed plan.
(Thomas, T.K & Mohanty, M; 2009)

As it faces more competition from satellite revolution, Doordarshan has come up
with many ambitious plans. By november 2013, Australian channel, ABC International
(international service of the Australian public service broadcaster) will be available on DD
Direct DTH as per the agreement signed between them. This could be considered as an
initial step in other partnership activities like production, exchange of programs etc. As a
move to return to the glorious golden period, Doordarshan has decided to retelecast popular
series of 1980s like Buniyaad, Chanakya, Parsai Kehta Hai etc to attract audience. This
is of significance, as for a scetion of society, this will place them in a nostalgic environment,
while for a section (particularly for the teenagers and children), it is an opportunity to witness
the television experience of their parents.

328



Media Watch 4 (3)

Conclusion

Doordarshan has the second largest terrestrial network after China’s CCTYV, but
the position of Doordarshan is still in a dilemma, whether as a state broadcaster or a public
service broadcaster. The idea of a public service broadcaster, as opposed to the dominant
American model of market-driven commercial broadcaster, is of utmost importance for a
fast developing country like India, where it has to cater diverse audiences, cultures and
languages. The biggest concern of Doordarshan will be to institute a firm financial structure
so that it can find sufficient funds to rework their programmes and be independent of
commercials and sponsorship. Restructuring and re-focusing Doordarshan must be a priority
as it still plays a crucial role in public service broadcasting. The channels must try to focus on
relatively unexplored areas. In such a vast territory, with as many as 40 percent of the
population living in poverty, leaving everything to market forces is an abdication of responsibility
(Crawley, W and Page, D; 2001).

References

Amulya, G (2004). Doordarshan’s Dilemma, Frontline Vol. 21(13). Retrieved from http:/
/www.frontline.in/static/html/f12113/stories/20040702001508400.htm

At 50, Doordarshan Beams to a Challenging Tomorrow (2009, September 20). Deccan
Herald. Retrieved from http://www.deccanherald.com/content/26313/at-50-
Doordarshan-beams-challenging.html

Bapna, A, (October 2008). Television Channels: 450+, and Rocking. USP AGE October. pp
30-40

Bardhan, P (1984). The Political Economy of Development in India. New Delhi: Basil
Blackwell

Binod C Agrawal and Shalini Raghaviah, India- Public Service Broadcasting and Changing
Perspectives. Public Service in the Age of Globalization (AMIC, 2006), pp. 149-
164.

Chandiram, J (2009, September 14). Untold Stories of the Doordarshan Years. The Hoot.
Retrieved from http://thehoot.org/web/Untold-stories-of-the-Doordarshan-years/
4084-1-1-20-true.html

Chatterji, P. C (1991). Broadcasting in India. New Delhi: Sage Publications India Ltd

Chown, J (1996). Television and Democracy, The Public Vol. 3 (2), pp 121-125.

Corcoran, F (1996). Arts Council of the Air: Switching Attention from the Service to the
Programme, The Public Vol. 3, pp 9- 21.

Crawley, W and Page, D (2009, September 12). Enlightened Regulation: The Future Indian
Way? Retrieved form http://opendemocracy.net/media-publicservice/article 42.jsp

Curran, J (1996). Reform of Public Service Broadcasting. The Public Vol. 3 (3). pp 7- 19.

Debrett, M (2009). Riding the Wave: Public Service Television in the Multi- platform Era.
Media Culture and Society Vol. 31 (5), pp 807- 827.

Garnham, N (1995). The Media and the Narratives of the Intellectual, Media, Culture and
Society. Vol.7, pp. 359-384.

Ghosh, D (April 24, 2005). DD, AIR Asked to Cut down Social Broadcast, Indo -Asian
News Service. Retrieved from www.http://mail.sarai.net/

329



Small Screen in the Indian: R S Kumar

Gupta, V.S & Dyal, R (1996). National Media Policy, Paper Presented at Asian Mass
Communication Research and Information Centre

Gurevitch, M and Curran, J eds (1991). Mass Media and Society. London: Edward Arnold.

Habermas, J (1989). The Structural Transformation of the Public Sphere: An Enquiry in
to a Category of Bourgeois Society, Cambridge: MA MIT Press

lain, W. (2004, July 1). A passage to Indian Broadcast Excellence: As India’s Broadcast
Industry is Booming, so is.... International Broadcast Engineer. July-August, , p.33
)

Ishikawa, S (1996). The Role and Function of Public Service Broadcasting in a Multi- Channel
Media Environment, The Public Vol. 3 (1), pp 97- 107.

Jeffrey, R (2006). The Mahatma didn’t like the movies and why it matters, Global Media
and Communication, Vol. 2(2), pp 204-224.

Kohli, V (2006). The Indian Media Business. New Delhi. Sage Publications India Ltd

Krishnaswamy, S (2000). Governing the Airwaves. Frontline. Vol.17 (03) Retrieved form
http://www.frontline.in/static/html/f11703/17030830.htm

Kumar, k Mass Communication in India. (Mumbai: Jaico Publishing House, 2000)

Kumar, S (2005). Melting the Pot, Frontline. Vol. 22 (22). Retrieved from http://
www.frontline.in/columns/Sashi Kumar/melting-the-pot/article4666251.ece

Ninan, S (2002, July 28). The BBC of DD, The Hindu. Retrieved from http://www.hindu.com/
thehindu/mag/2002/07/28/stories/2002072800150300.htm

Ninan, S (2007, July 22). Need for Debate. The Hindu. Retrieved from http://www.hindu.com/
mag/2007/07/22/stories/2007072250050300.htm

Ninan, S (2010, August 7). Celebrating a Hybrid Culture. The Hindu. Retrieved from http:/
/www.thehindu.com/opinion/columns/Sevanti_Ninan/media-matters-celebrating-a-
hybrid-culture/article25455.ece

Noronha, F (2006). Broadcasters upset by Doordarshan’s hefty fee for DTH Platform.
Retrieved from http://mail.sarai.net/pipermail/cr-india_mail.sarai.net/2006-April/
007656.html

Padmanabhan, B.S (2004). A New Horizon, Frontline. Vol. 21(4). Retrieved from http://
www.frontline.in/static/html/f12104/stories/20040227007012200.htm

Paliwal, A (2009, September 15). Doordarshan: 50 Golden Years of Television Broadcasting,
My News. Retrieved from http://www.mynews.in/News/
Doordarshan: 50 Golden_years of Television Broadcasting N25868.html

Price, M. E and Raboy, M. (Eds.) (2003). Public Service Broadcasting in Transition. The
Netherlands: Kluwer Law International

Sarin, R (2000, July 19). DD Turns to BBC for Technology, Indian Express. Retrieved from
http://expressindia.indianexpress.com/news/ie/daily/20000719/ibu19044.html

Shinde, S (2009, September 15). How Puneite Scripted Doordarshan’s Success Story.
The Times of India. Retrieved from http://articles.timesofindia.indiatimes.com/2009-
09-15/pune/28074469 1 tv-sets-programmes-tv-equipment

Singhal, A and Rogers, E. M (2001). India s Communication Revolution. New Delhi: Sage
Publications India Ltd

Sinha, A (2009, August 31). Doordarshan Most watched Channel: Study. Retrieved from
wwwhttp://business.rediff.com

Sinha, N (1996). Liberalization and the Future of Public Service Broadcasting in India. The

330



Media Watch 4 (3)

Public. Vol. 3(2), pp 81-95

Sonnenberg, U (1993). Channel Multiplicity and Programme Diversity in Television: Two
Sides of the Same Coin? Studies of Broadcasting. Vol. 29(1), pp 71-92

Thomas, P. N (1993). Broadcasting and the State in India: Towards Relevant Alternatives,
International Communication Gazette. Vol. 51. (1), pp 19-33

Thomas, T. K and Mohanty, M (2009, May 15). Doordarshan Plans to Offer Mobile TV
Services. Business Line. Retrieved from http://www.thehindubusinessline.com/todays-
paper/Doordarshan-plans-to-offer-mobile-tv-services/article1051692.ece

Thussu, D. K (1999). Privatizing the Airwaves: the Impact of Globalization on Broadcasting
in India. Media Culture and Society. Vol. 21, pp 125-131.

Thussu, D. K (2007). The ‘Murdochization’ of news? The Case of Star TV in India, Media,
Culture and Society. Vol.29 (4), pp 593-611

Tracey, M (1998). The Decline and Fall of Public Service Broadcasting. New York:
Oxford University Press

Vasanti, P.N (2009, September 25). Doordarshan should be Freed to make it Relevant.
Livemint. Retrieved form http://www.livemint.com/Opinion/
tpEthe2F3ZRSymEO7pvtY N/Doordarshan-should-be-freed-to-make-it-relevant.html

Verghese, B. G (2003). Prasar Bharati: Assault on Autonomy. Retrieved from http://
www.indiatogether.org/2003/sep/med-prasar.htm

Vilanilam, J. V (2005). Mass Communication in India. New Delhi: Sage Publications India

Ltd
Appendix -1
228.1
198.1
165.91
152.81
61.81
I 46.48
DDI STARPLUS COLORS ZeeTV  NDTVImagine SONY

Figure: 1 TAM Viewership Report 2009 Source: www.tamindia.com

Rohini S. Kumar is pursuing her PhD from School of Arts & Social Sciences at Monash
University, Sunway Campus, Malaysia. She did her Master’s Degree in Mass Communica-
tion and Journalism from Mahatma Gandhi University, India with a gold medal. Her research
interest includes film reception studies, cross-cultural film analysis, stardom, television
practice, and diaspora Studies. Email: luk4rohini@gmail.com

331





